Tanker fra en mor

Jeg har LYST til at træne igen!

Krop, sundhed og naturlig skønhed er noget, jeg i mange år har været passioneret omkring med krop, sjæl og intellekt. Jeg har med mad, motion og et lille svirp spiritualitet, afprøvet på mig selv, hvad der giver mig glæde, tilfredshed, gnist og en følelse af både indre og ydre balance.

Alt sammen noget, der blev sat på pause, da jeg var mor.

Min Manduka yoga-måtte. Har haft den i ca 6 år og den er godt brugt

Jeg tænker ikke, det kunne have været anderledes. Men jeg har nok lært, at tilknytning, tid, nærvær og omsorg ikke nødvendigvis er lig med fravær af alt hvad der tidligere har været ‘mig’. Og det har været noget, jeg har skullet lære, og stadig skal lære.

Set i bakspejlet, havde det nok ikke behøvet være sådan. Men jeg har brugt al min energi og tid til at falde til i rollen som mor. Moderskabet betyder meget for mig, og det er noget jeg tillægger stor værdi, og som jeg bruger meget tid på at tænke over, undersøger, afdække og ikke mindst afprøve: Hvordan skaber jeg de bedste betingelser for min datter? Hvad er mine værdier? Hvordan kan jeg være den bedste mor i henhold til de værdier? (… og her får jeg bare lige lyst til at smide en reference til søde Nynne som jeg synes gør et enestående stykke skrive- og formidlingsarbejde)

Jeg har fået lyst til at træne igen – sådan, rigtig LYST! Det er en fantastisk følelse. Så noget af den fritid jeg har, bruger jeg faktisk på at træne. Tidligere, har jeg haft sådan en ekstrem følelse af udmattelse og udbrændthed, at jeg har brugt alle mine frie minutter og timer på at lille i sofaen. Måske se noget dårligt reality-TV (guilty-pleasure). Men som jeg har skrevet om i en tidligere blogpost, så kan jeg mærke, jeg er ved at vende at nyt blad.

Hvad har jeg så lavet?

Jeg har lavet yoga og pilates, som passer til min nuværende tilstand (jeg er gravid i 23. uge). Det har været korte træningssekvenser af 15 – 45 minutters varighed som jeg har fundet på Youtube af nogle instruktører, som jeg godt kan li’. Jeg er fx rigtig glad for kanalen EkhartYoga som har flere både korte og længere yoga-videoer. Jeg er mest fan af Esther Ekhart. Derud over har jeg lavet nogle af programmerne fra Blogilates hvor jeg har haft fokus på ben, baller og arme. Jeg har nemlig allerede rectusdiastase (også kaldt “delte mavemuskler”), så de fleste maveprogrammer er for hårde for min gravide krop (dette har jeg tænkt mig at skrive mere om i en anden blogpost). Da jeg også selv er pilatesinstruktør, giver det også noget god inspiration til træning på mit eget hold – tiltrængt, da jeg længe har “kørt lidt på rutinen”.

At træne og holde sin krop sund og stærk, er en vigtig værdi for mig. Og selvom det selvfølgelig ikke skal fylde så meget som det har gjort tidligere, så skal det stadig have en plads. Jeg tænker også, det er en god værdi at give videre til sit barn. At barnet ser mor træne – og har det sjovt og godt med det – kan sagtens være en del af et meningsfyldt samvær med barnet. Akkurat ligesom det, at forberede og spise sund og nærende mad kan være det. Træning kan også være en sjov og meningsfuld aktivitet man kan lave sammen med sit barn. Det er dog ikke noget jeg har haft success med endnu. Hun plejer at brokke sig og afbryde, hvis jeg vil træne. Men jeg har besluttet, at træning skal have en – lille, men fast – plads i vores hverdag, så det er helt sikkert noget jeg fortsat vil forsøge at inddrage min datter i.

Det handler om, at jeg gerne vil være perfekt – perfekt til alt. Men vigtigst af alt, den perfekte mor og ægtefælle. Og jeg har forsøgt, at gøre alt det, jeg synes er godt og bedst for mit barn. Det vil jeg stadig gøre. Problemet har været, at jeg ikke har passet nok på mig selv. Jeg har været udbrændt, for træt og for nedtrykt. Og så er det, at jeg skal se godt efter inde i mig selv, og tale til mig selv, som jeg ville tale til andre: Der er ingen, der er perfekte til alting, altid. Og det er heller ikke meningen, at vi skal være det. Vi skal – overordnet set – være glade og trives. Så derfor må vi en gang imellem lave nogle kompromiser. Jeg kan personligt nævne…:

… at gå ned i tid på arbejde.
… at acceptere, at der ikke bliver gjort hovedrent hver uge.
… at lade det midlertidige rod som fx legetøj og vasketøj, ligge.
… at engang imellem købe brød, humus og smoothies, selvom jeg selv kunne lave det.

Nævn selv flere.

Vi skal være glade og trives – alle sammen. Også mor. I hvert fald størstedelen af tiden.

Good vibes <3

Kaffe med hjemmelavet havre/mandel mælch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *